Tekergők térképei

     Egy májusi kedden  elkerékpároztunk a Ceglédi rétre, ahol virágzott a pókbangó. Ez a növény a kosborfélékhez tartozik és hazánkban fokozottan védett. A kirándulás mottója  a "mindent a szemnek, semmit a kéznek", mert a pókbangó természetvédelmi értéke 100 000 Ft. Ica néni nagyon boldog volt, hogy végre látta ezt a növényt virágozni. A kerékpározásra Mari László tanár úr és Szűcs Klára tanárnő is elkísérte a csapatot.
 
 
 
 
 
    Egy szerdán a Kutyakaparó csárdához tekertünk. Az út során megvizsgáltuk az erdő őszi aspektusát. A csárdában Petőfi Sándor életéről néztük meg a kiállítást. Így a biológia a mellett magyar irodalom is bekerült a programunkba.  
 
 
 
 
 
   Az utolsó tanítási nap délutánját a  csongrádi Körös-toroknál töltöttük. A diákok vízminőségi vizsgálatokat végeztek. Számoltunk vízsebességet, vízhozamot.
Természetesen az időjárás kedvezett nekünk, így tudunk egy kicsit pihenni, lazítani is. Kiélveztük a csongrádi part lehetőségeit.
 

  

 
    A program során messzebbre "kicsit, messzebbre" tekeregünk, legalább is gondolatban. A kecskeméti Planetariumban csillagászati ismereteinket bővítettük. Csillagképekről bolygókról, üstökösökről hallgattunk és láttunk 3D filmet és előadást.   
 

 
 
   Kerékpáros túránk Szolnokra vezetett. A Milléri Szabadtéri Vízügyi Múzeumban a Tisza élővilágát, a szabályozással kapcsolatos tudnivalókat és az árvízi védekezés lehetőségeit is megismertük. Majd eltekertünk Szolnok látványosságaihoz is. A diákoknak nagyon tetszett a Tiszavirág híd. A program megvalósításában Molnár Attila és Lencsés Tamás tanár urak is segédkeztek.
 

  

 
   Az idei pályázati maradandó alkotásunk egy terepasztal. A diákok kreatív ötletei alapján, komoly tervezés és szervezés után készült el a terepasztal. Festettünk, ragasztottunk, vágtunk és végül lett egy ártéri területet ábrázoló alkotás.
 

 

 
 
   A szarvasi látogatás keretében körbebicikliztük a város főbb nevezetességeit. A Körösvölgyi Állatparkban pedig hazánkban honos állatokat nézhettünk meg. A gyógynövényes kertben megcsodálhattuk az ismert és kevésbé ismert gyógyhatású növényeket.
 

 
   Az új témánk a helymeghatározás elmélete volt. Itt a matematikai ismereteket használtuk, mélyítettük el. Így kiderült, hogy minden valamire való kirándulónak elengedhetetlen felszerelése egy derékszögű vonalzó. :)
A térkép méretarányaiból nagyítás, kicsinyítés, forgatás és tükrözés is trükkös feladat volt. 
A mértékegységekkel is meggyűlt  a bajunk, mert a hétmérföldes lépést centiméterben kellett kiszámolnunk!
A furfangos feladatokat Ágota néni méret ki nekünk.
 

   A talaj fizikai és kémiai vizsgálatát végeztük több alkalommal is. A diákok által gyűjtött talajminták vizsgálatát a diákok megtervezték, kivitelezték és a talajok közötti különbségeket kielemezték a akapott eredmények alapján. Gyúrtunk labdát, hajítottunk perecet talajból. Mértük a pHját és a kalciumtartalmát is.   

  
 
 
   Egyik délután ellátogattunk az Országos Meteorológiai Szolgálathoz, a Meteorológiai Múzeumba. Testközelből, interaktív módon megismerkedtünk szakszerű tárlatvezetővel a korábbi időszakok időjárás jelző eszközeivel, módszereivel.
A szakmai előadáson bemutatták nekünk a meteorológiai szolgálat történetét, korábbi funkcióit és jelenlegi feladatait.
A nagyszerű élményben kísérők voltak Bálint Zoltánné és Mészáros Hermina.
 

 

    2022. évi pályázatunk témája a földrajz és a biológia. A néhány foglalkozáson a földgömb ismerete, távolságmérés többféle módon, és a különböző térképek megismerése volt. Az alkalmakat Kocsis Szilvia tanárnő vezette, aki interaktív módon mutatta be a diákoknak azt, amit a térképekről tudni illik!