Liszabon
Erasmus +
Az Erasmus + tanári mobilitás keretében lehetőségem volt egy 5 napos kurzuson reszt venni Lisszabonban. A téma, a napjainkban sokakat érintő és komoly aggodalomra okod adó online zaklatás volt. Tanárként és két kamasz és kiskamasz korú gyermek édesanyjaként is fontosnak tartom, hogy foglalkozzunk ezzel a témával és felkészülten álljunk a ránk bízott gyermekek mellé.
Tanulságosak és sajnos riasztók is a jelenséggel kapcsolatos statisztikák, melyek világszerte mérhetők. Szinte hihetetlen, hogy minden harmadik 12 és 17 év közti gyermek megtapasztalta már az online zaklatás valamely formáját, de 10-ből csak 1 gyermek kér segítséget szülőtől, tanártől. Szülőként, tanárként nagy a felelősségünk abban, hogy megfelelő lépéseket tegyünk a gyermekek védelmében és a már bekövetkezett baj, trauma orvosolására.
A kurzus öt napja alatt a tapasztalataink és különböző esettanulmányok feldolgozása után részletesen megismerhettük a cyber-zaklatás platformjait, folyamatát és módjait. Megismertük az internetes zaklatás egyes típusait, melyek az enyhébbtől az egészen komoly megnyilvánulásig, számos formát ölthetnek. Szinte hihetetlen hogy honnan indul és hová fajulhat ez a gyerekeket és felnőtteket is egyaránt érintő folyamat és mennyi formát ölthet a zaklatás. Pedagógiai és alapvető pszichológiai tapasztalataink segítségével próbáltuk feltárni a lehetséges okokat és hogy mi vezet odáig, hogy valaki zaklatóvá váljon. Mérlegeltük a lehetséges megoldásokat, de ahhoz hogy segíteni tudjuk a áldozatokat, meg kellett ismerni az arra utaló jeleket a gyerekek viselkedésében beállt változásokon keresztül. Pedagógusként és szülőként is nagyon fontosnak tartom, hogy ezeket a jeleket minél szélesebb körben ismertessük és tudatosítsuk, hogy felismerve, megállíthassuk a folyamatot, illetve elkerüljük a lehetséges negatív következményeket, melyek akár egész drámai végkifejletet is jelenthetnek.
A képzés családias környezetben, remek hangulatban telt román és török kollégák társaságában, Lisszabon pedig csodálatos helyszínt biztosított neki. A kurzus nyelve angol volt és szakos tanárként nem csak egy számomra érdekes témába nyertem belátást, de napi szinten használtam a nyelvtudásomat szakmai diskurzusokban és mindennapos élethelyzetekben. A kollégákkal közös kirándulást és vacsorákat szerveztünk, sokat beszélgettünk arról, ki hogyan éli meg a maga környezetében a szakmai örömöket és kihívásokat. Rengeteg tapasztalatot cseréltünk és a jövőre nézve is törekszünk, hogy a kialakult baráti kapcsolat megmaradjon és iskolák szintjén is megerősödjön. rengeteg tapasztalattal és élménnyel tértem haza és bízom benne, hogy egyre több kolléga él a jövőben a szakmai megújulás, felfrissülés ezen lehetőségével.
Kálmánné Faragó Adél